loading...
rayamarket.ir
رایا مارکت بازدید : 17 سه شنبه 29 تیر 1400 نظرات (0)
هر آنچه باید در مورد باتری خودرو بدانید-رایا مارکت

مقدمه

باتری خودرو منبع اصلی تامین کننده نیروی الکتریکی برای قسمت‌های مختلف یک خودرو است. بدون باتری، شما قادر به استارت زدن، استفاده از چراغ ها، سیستم صوتی و ….در یک خودرو نخواهید بود.

باتری خودرو از نوع باتری های اسیدی است. این باتری‌ها قابل شارژ هستند و البته وزن بالایی هم دارند. باتری‌های اسیدی ترکیبی از قطعات الکتریکی یا کاتدها، مواد شیمیایی مانند اسید سولفوریک و قطعات فیزیکی مختلف است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این قطعه در خودرو، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه باطری خودرو

اولین خودروهای ساخته شده توسط انسان، فاقد باتری بودند. در این خودروها، استارت موتور به وسیله هندل‌های دستی انجام می‌شد. بوق‌های آنها نیز، از دسته بوق‌های بادی معمولی بود.

همچنین چراغ‌های این خودروها هم، به جای نیروی الکتریسیته، از گاز استفاده می‌کردند. بنابراین استفاده از باتری خودرو به عنوان منبع تغذیه در آنها، اهمیت چندانی نداشت. خودروهایی که بعد از سال ۱۹۲۰ به بازار عرضه می‌شدند، استارت الکتریکی داشتند. این استارت ها نیز نیروی خود را از طریق باطری خودرو تامین می‌کردند. ا

لبته این باتری‌ها قابل شارژ نبودند و پس از اتمام، عملا بلا استفاده می‌شدند. در سال ۱۹۷۱، اولین سری از باتری‌های قابل شارژ وارد بازار شدند. اولین سری از باتری خودرو، دارای ولتاژ نامی ۶ ولت بودند که برای موتورهای خودروهای آن زمان مناسب بود. با گذشت زمان و ساخت موتورهای بزرگتر، ولتاژ نامی باتری‌های جدیدتر از ۶ به ۱۲ ولت تغییر پیدا کرد.

ساختار باتری خودرو

هر باتری خودرو از قطعاتی شامل پوسته‌ای که قطعات باتری در آن قرار دارد، درب، ماده الکترولیت، قطب‌های منفی  مثبت،  نشانگر که میزان شارژ باطری خودرو را نمایش می‌دهد و صفحه عایق تشکیل شده است.

پوسته باتری

باتری بدون پوسته، عملا فاقد ایمنی کافی است و به راحتی آسیب‌پذیر است. پوسته باتری از پلی کربنات تولید شده است و در برابر ضربه، مقاومت بالایی دارد.

درب باتری

در هر باتری خودرو، ۶  درب وجود دارد. این درب‌ها بر روی قسمتی که محلول الکترولیت در آن ریخته می‌شود وجود دارد. در کنار این درب‌ها نیز، سوراخ‌های ریزی برای خروج گاز از باتری وجود دارد.

الکترولیت

در تمامی باتری‌های اسیدی، ماده ای به نام الکترولیت وجود دارد که در باطری خودرو مصرف شده و پس از اتمام، مجددا شارژ می‌شود. این ماده شامل آب مقطر و سولفوریک اسید با نسبت ۳ به ۱ است.

قطب‌های منفی و مثبت باتری

هر باتری، چه باتری خودرو و چه هر نوع باتری دیگری، شامل ۲ قطب منفی و مثبت است. در باتری ماشین، قطب یا صفحات مثبت و منفی، هر دو از جنس سرب هستند با این تفاوت که قطب مثبت با اکسیژن، به عنوان فعال‌کننده و قطب منفی با سرب اسفنجی، به عنوان فعال‌کننده، فعال می‌شود.

در یک باطری خودرو ، تعداد قطب مثبت همیشه یک عدد از تعداد قطب مثبت بیشتر است. به قطب های باتری ماشین، پلیت نیز می‌گویند.

نشانگر باتری

برای نمایش میزان شارژ باتری خودرو از نشانگر یا هیدرومتر استفاده می‌شود. این نشانگر در واقع لوله‌ای استوانه ای است و حاوی یک گوی رنگی است.

غلظت استاندارد برای الکترولیتی که در باتری ماشین ریخته می‌شود، توسط حرکت این گوی شناسایی می‌شود. برای باتری‌های معمولی موجود در بازار، چگالی اسید مناسب باطری خودرو برابر ۱۲۷۵ درجه است.

در صورتی که پس از ریختن الکترولیت در باتری ماشین، گوی سبز رنگی را در استوانه مشاهده کنید، به این معنی است که کیفیت الکترولیت و غلظت آن مناسب است اما اگر این غلظت کمتر یا به عبارتی، استاندارد باتری پایین تر باشد، گوی به رنگ سیاه را مشاهده خواهید کرد.

هر آنچه باید در مورد باتری خودرو بدانید-رایا مارکت

صفحه عایق

در هر باتری خودرو، بین صفحات مثبت و منفی یک صفحه از جنس پلی کلرید وینیل قرار دارد. این صفحه در نقش عایق عمل می کند.

انواع باطری خودرو

باتری‌های خودرو، یا از نوع سیلدی و یا غیرسیلدی هستند. باتری‌های غیرسیلدی، شامل دارای صفحه‌ای از جنس سرب همراه با آنتیموان یا کلسیم هستند.

این باتری‌ها برای هوای گرم چندان مناسب نیستند و از طرفی، نمی‌توانید میزان شارژ این باتری‌ها را متوجه شوید. در مقابل، در باتری‌های سیلدی، صفحاتی از جنس سرب – کلسیم وجود دارد.

در این نوع از باتری‌ها، بر خلاف باتری‌های غیرسیلدی، امکان چک کردن میزان شارژ باتری خودرو وجود دارد. باتری‌های سیلدی، عمر طولانی‌تری نیز نسبت به باتری‌های غیرسیلدی دارند.

 

چه زمانی باید باتری خودرو تعویض شود؟

باتری خودرو، منبع مورد نیاز خودروی شما برای انجام کارهایی مانند استارت زدن، روشن کردن چراغ‌ها، کولر و … است و هرگونه اشکال در آن، باعث ایجاد اختلال در تمامی این امور خواهد شد.

از این رو ضروری است که نسبت به عیوب متداولی که برای باتری خودرو اتفاق می‌افتند، آگاهی لازم را داشته باشید و در صورت وقوع هر کدام از آنها، در اولین قدم شک به خرابی باتری داشته باشید و در این رابطه نظر یک کارشناس را جویا شوید تا در صورت لزوم، نسبت به تعویض باتری اقدام کنید. این عیوب عبارتند از :

اختلال در سرعت روشن شدن خودرو

سیستم استارت خودرو، کاملا وابسته به سلامت باتری است. در صورتی که هر چقدر سوییچ را می‌چرخانید، خودرو استارت نخورده و یا دیر استارت می‌خورد، باید نسبت به سلامت باتری خودرو شک کنید.

بالا بودن طول عمر باتری خودرو

باتری ماشین نیز مانند بسیاری از وسایل، دارای یک محدوده عمر مفید است. پس از پایان این بازه زمانی که ممکن است ۲ تا ۳ سال طول بکشید، دیگر باتری توانایی اولیه را نخواهد داشت.

تغییر ظاهر باتری

در تمامی باتری‌ها، باد کردن یکی از بارزترین نشانه‌های خراب شدن باتری است. این مشکل برگشت‌پذیر نیست و در صورت وقوع، چاره ای جز تعویض باتری خودرو وجود ندارد.

تغییر رنگ نشانگر

رنگ نشانگر در باتری سالم، سبز است. هر چقدر این رنگ به سمت زرد یا قرمز برود، به این معنا است که عمر باتری رو به پایان است.

هر گونه تغییر در نظم استارت زدن

خودرویی که دارای باتری سالمی باشد، به صورت منظم استارت می‌خورد. اما اگر هر مشکلی در باتری خودرو وجود داشته باشد، ممکن است یک بار ماشین با استارت روشن شده و بار دیگر این اتفاق نیفتد و نظم استارت زدن بر هم بخورد.

هر آنچه باید در مورد باتری خودرو بدانید-رایا مارکت

خرید باتری خودرو

برای خرید باتری خودرو، لازم است به نوع کارکردی که از آن توقع دارید و همچنین نوع باتری، دقت ویژه‌ای داشته باشید. به طور مثال اگر نیاز به رانندگی زیاد در شب دارید و یا در مکان گرمی رانندگی می‌کنید و نیاز به روشن بودن دائمی سیستم کولر ماشین دارید، بهتر است به دنبال باتری‌های مقاوم‌تر و از برندهای معتبری باشید.

از طرفی در صورتی که بر روی خودرو خودتان، سیستم‌های اضافه‌تری مانند سیستم صوتی یا هر گونه وسیله‌ای که نیاز به تامین انرژی از منبع برق را داشته باشد، بهتر است از انواع باتری خودرو که دارای خروجی آمپر بیشتری است، استفاده کنید.

در صورتی که قبلا اقدام به خرید باتری نکرده‌اید، بهتر است با یک کارشناس متخصص مشورت کنید. در پایان امیدواریم که این مقاله، مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

رایا مارکت بازدید : 14 شنبه 12 تیر 1400 نظرات (0)

تاریخچه پژو ۲۰۶

تاریخچه خودرو پژو 206 -رایا مارکت

پژو ۲۰۶ یک خودروی کوچک و هاچ بک است که توسط شرکت تولید کننده فرانسوی پژو از ماه می سال ۱۹۹۸ تا به امروز تولید می شود.
پژو ۲۰۶ هاچ بک در سال ۱۹۹۸ رسما تولید شد و در سپتامبر ۲۰۰۰ مدل ۲۰۶ CC، در سپتامبر سال ۲۰۰۱ مدل ۲۰۶ SW و در نهایت نسخه ی سدان ۴ درب که توسط ایران خودرو تولید و در اواخر سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و به بازارهای آفریقای شمالی، چین، روسیه، رومانی، ترکیه و بلغارستان هم راه یافت.
در نوامبر سال ۲۰۰۶، شرکت سیتروئن و پژو که با یکدیگر همگام شده بودند، یک نسخه جدید از پژو ۲۰۶ را با نام سیتروئن C2 به بازار عرضه کردند، اما این مدل ۲۰۶ از لحاظ فنی، با مدل بازار اروپا هیچ ارتباطی نداشت.

محبوبیت و طراحی پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ با فروش ۸،۳۵۸،۲۱۷ خودرو، پرفروش ترین مدل پژو در دنیا معرفی شد و این رکورد جدیدی برای کمپانی پژو محسوب میشد. البته همانطور که قبلا در تاریخچه پژو اشاره شد یکی از ویژگی های این برند، طراحی بینظیر آن بود که پژو ۲۰۶ را تا این حد محبوب میکرد. پژو ۲۰۶ در مقایسه با سایر برندهای اتومبیل سازی و سایر مدل ها، مزیت های زیادی داشته که باعث میشود هنوز هم جزو لیست ۱۰ اتومبیل پرفروش در انگلستان قرار داشته باشد. ویژگی های پیشروی پژو ۲۰۶ شامل تغییر سریع و نرم در جاده ها، کشش عالی و اینکه شما با پژو ۲۰۶ میتوانید یک ریتم رانندگی سریع و روان، که تنها ماشین های محدودی این ویژگی ها را دارند را داشته باشید. در کنار این همه مزیت حتما باید ظاهر فوق العاده جذاب پژو ۲۰۶ را  یادآوردی کنیم.

در اوایل دهه ۱۹۹۰ پژو رقبایی سرسخت مثل: فورد فیستا و فولکس واگن پولو را داشت که همچنان به فروش خوب و افزایش محبوبیت خود ادامه می دادند. برای همین استراتژی جدید خود را عملی کرد و خودروی هاچ بک جدید خود را در سال ۱۹۹۸ وارد کرد که امروزه همگی مسلما ۲۰۶ هاچ بک را در کوچه و خیابان های شهر در حال تردد میبینیم. پژو ۲۰۶ هاچ بک یک اثر ماندگار از طراح مشهور ایتالیایی Pininfarina است که برای رقابت با برترین برندهای دنیا به استخدام پژو در آمد و به زیباترین خودرو در دوران خود مبدل شد. پژو  (Peugeot) در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۲ برای پژو ۲۰۶ یک پلتفرم درایو جلو جدید طراحی کرد که در فرانسه ساخته شد. ساخت و تولید پژو ۲۰۶ در ژوئن سال ۲۰۱۰ به پایان رسید. ولی جانشین نهایی آن، پژو ۲۰۷ بود که در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد. از سال ۲۰۱۰ تا امروز پژو ۲۰۶ بهترین خودروی پژو بوده و هست.

با یک جست و جوی مختصر هم میتوان متوجه شد که پژو ۲۰۶ با ورود خود در دوره ای که ابرقهرمانانی از نوع خودش حضور داشتند برترین همه مدلهای دیگر شد.

تولید و بازاریابی

پژو ۲۰۶ عمدتاً در کارخانه های پژو در فرانسه و انگلستان تولید می شد و در خارج از اروپا در ایران توسط شرکت ایران خودرو و همینطور در شیلی برای بازارهای مکزیک و کلمبیا تولید می شود.

پژو ۲۰۶ در آرژانتین و برزیل توسط شرکت PSA، اروگوئه توسطOferol ، چین توسط دانگ فنگ، اندونزی توسط Gaya موتور و در مالزی توسط Naza به بازار عرضه شدند. در سال ۲۰۰۳ تغییراتی بسیار ناچیز در ظاهر پژو ۲۰۶ های تولید شده داده شد اما این بازنگری ها بسیار جزئی و ظریف بودند.

پژو ۲۰۶ صندوقدار (SD) یا پژو آریان

قیمت باطری 206 sd

پنجمین مدل پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ سدان بود که با همکاری پژو و ایران‌خودرو، در ایران توسط ایران خودرو تولید شد و به ترکیه، روسیه و الجزایر صادر می‌شد.

خودرو ۲۰۶ صندوقدار هم مانند مدل قبلی خود در تیپ‌های مختلفی به بازار ارائه شد و با توجه به تیپ و آپشن های متفاوت در قیمت‌های مختلفی به مصرف کننده ارائه میشود. تولید ۲۰۶ اس دی در اکتبر ۲۰۰۸ در آمریکای جنوبی و با نام “Passion 207” شروع شد. همچنین در بازارهای چین و مالزی این خودرو با نام ۲۰۷ به فروش رسید.

پژو ۲۰۶ در بازار ایران

پژو ۲۰۶ بار اول در سال ۱۳۸۰ که خودروهایی مانند پژو پارس یا پرشیا و سیتروئن زانتیا در ایران روی بورس بودند به بازار ایران وارد شد و تا کنون در شش تیپ مختلف تولید شده که امروزه تنها دو تیپ هاچ بک آن هنوز هم تولید میشوند.

پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ یک: اولین پژو ۲۰۶ وارد شده به بازار بود که تمایز آن با دیگر مدل های ۲۰۶ در سیستم صوتی قدیمی آن میباشد که در ظاهر میتوان به سادگی متوجه آن شد.

پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ دو: این مدل یک مقداری آپشنال تر از پژو ۲۰۶ تیپ ۱ بود. چون در سال ۱۳۹۰ ترمز ABS  به پژو ۲۰۶ تیپ دو اضافه شد تا سال ۱۳۹۰ پر فروش ترین محصول ۲۰۶ بود ولی بعد از سال ۱۳۹۰ مدل بعدی ۲۰۶ یعنی ۲۰۶ تیپ پنج جای آن را گرفت.

پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ سه: ترکیبی از پژو ۲۰۶ تیپ پنج و پژو ۲۰۶ تیپ دو بود که با مزیت های بیشتر خود مثل تهویه خودکار، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، گرم کن آیینه برقی، سیستم صوتی با کیفیت بهتر نسبت به مدل های پیشین و سیستم ترمز ABS و EBD یکی از ماشین های آپشنال روز بود که قیمتی مناسب نسبت به رقبای خود داشت و این مزیت پژو ۲۰۶ تیپ سه بود که آن را بیشتر از پیش فراگیر میکرد.

پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ چهار: گیربکس اتوماتیک این مدل یکی از مهم ترین تمایزات ۲۰۶ تیپ ۴ با دیگر مدل های پژو ۲۰۶ است.

پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ پنج: محبوبترین هاچ بک بین تیپ‌های ۲۰۶، تیپ پنج آن است که هم آپشنهای آن بیشتر است و هم متناسب با آپشنهای آن قیمت به صرفه تری هم داشت که به کمک موارد گفته شده همچنان هم محبوبیت خود را حفظ کرده.(باطری پژو ۲۰۶)

پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ شش: ترکیبی از ۲۰۶ تیپ چهار و ۲۰۶ تیپ پنج میباشد که در ابتدا پس از ورود به بازار خودرو با موفقیت چندانی روبه رو نشد حتی پس از استفاده از گیربکس قدرتمند توسط ایران خودرو باز هم فروش بهتری پیدا نکرد .

طول عمر باتری ماشین پژو ۲۰۶

معمولا باتری فابریک پژو ۲۰۶ بین دو تا سه سال عمر میکند البته بسته به طرز استفاده از باتری ، محل زندگی شما (شرایط آب و هوایی) و همینطور برند مورد استفاده این میزان میتواند کم یا زیاد شود.

علائم متداول خرابی باتری پژو ۲۰۶

اگر ماشین شما هم پژو ۲۰۶ است باتوجه به تجربه تیم ما این علائم خرابی باتری در ماشین های پژو ۲۰۶ بسیار متداول است که عبارتند از :

  • اگر ۲۰۶ شما طی روز به راحتی استارت خورد ولی بعد از چند ساعت باتری ماشین شما خوابید و دیگر استارت نخورد.
  • اگر برق پشت آمپر کلا قطع شد.
  • اگر ماشین شما سنگین استارت خورد.
  • اگر زمان استارت زدن صدای تق تق شنیدید.

اگر این علایم رو مشاهده کردید، یعنی وقتش رسیده که از این صفحه بازدید کنید

باتری فابریک پژو ۲۰۶ هاچ بک

باتری فابریک پژو ۲۰۶ که توسط شرکت سازنده آن یعنی ایران خودرو برای این ماشین در نظر گرفته شده از برند برنا باتری میباشد.

باتری فابریک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ و مدل سدان یا پژو ۲۰۶  اس.دی ۵۰ آمپر بر ساعت و باتری فابریک پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ شش ۵۵ آمپر بر ساعت میباشند که از نوع باتری سیلد یا همان باتری اتمی میباشند و مانند تمامی ماشین های سبک، ۱۲ ولت هستند.

در نظر داشته باشید که باتری های ۵۵ آمپر، ۶۰ آمپر و ۶۲ آمپر هر سه دارای طول و عرض و ارتفاع تقریبا یکسانی هستند که در جایگاه باتری که در پژو ۲۰۶ برای آنها تعبیه شده همخوانی دارند. چون حداکثر فضای درنظر گرفته شده برای باتری در پژو ۲۰۶ هاچ بک ۲۳ × ۱۸ × ۲۳ سانتی متر میباشد و شما به راحتی میتوانید از هر یک از این باتری های موجود در بازار برحسب میزان نیاز ماشین خود استفاده نمایید.

باتوجه به نکاتی که قبل تر هم به آنها اشاره کرده ایم، اگر به شکل معمول از ماشین خود استفاده میکنید و پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ ۵ و تیپ ۶ و یا پژو ۲۰۶ اس دی دارید از باتری ۶۰ یا ۶۲ آمپر استفاده نمایید. صاحبان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۳ میتوانند از باتری ۵۵ آمپر نیز استفاده کنند. البته استفاده از باتری ۶۰ یا ۶۲ آمپر هم برای آنها مانعی ایجاد نمیکند اما مسلما هزینه بیشتری را دربر دارد.(باطری پژو ۲۰۶)

 اگر سال تولید پژو ۲۰۶ شما تا سال ۹۴ است، میتوانید از باتری تا  ۷۴ آمپر نیز استفاده کنید. اما اگر ماشین شما بعد از سال ۹۴ تولید شده نهایتا میتوانید از باتری ۶۲ آمپر بر ساعت استفاده نمایید که به ابعاد جایگاه باتری  ۱۸ × ۱۸ × ۲۱ همخوانی داشته باشد.

جمع بندی نهایی :

برای تعویض باتری پژو ۲۰۶ به اندازه جعبه باتری دقت نمایید و توجه کنید که همیشه استفاده از باتری با آمپر بالا یک مزیت نیست چون حتما باید تناسبی بین باتری مورد استفاده و توان خروجی دینام باشد.

رایا مارکت بازدید : 16 دوشنبه 17 خرداد 1400 نظرات (0)

لاستیک از کجا می آید؟

تاریخچه لاستیک کاملا جذاب است. داستان چگونگی کشف لاستیک بسته به افرادی که داستان را بازگو می‌کنند متفاوت است. یک داستان از زنی هندی مایاس می‌گوید که در جنگل بارانی قدم می‌زد و مواد خوراکی را جمع می‌کرد که به درخت گریان برخورد کرد. او نمونه‌ای از اشک‌ها را برای رئیس قبیله برد که ماده لاتکس را بی‌نظیر دانست.

شاید شما شنیده باشید که کریستوفر کلمب مسئول کشف لاستیک پس از بازدید از هائیتی در سال ۱۴۹۰ و تماشای بازی بومیان با یک توپ پرش است. یا حتی بهتر، اینکه چگونه یک ستاره شناس فرانسوی در سال ۱۷۳۶ توسط دولت خود به پرو اعزام شد و با نمونه‌هایی از قوام مایع سفید عسل بازگشت.

چرخ در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد اختراع شد و به یکی از بزرگترین نوآوری های انسان تبدیل شد. چرخ در ابتدای شکل خود ، یک تکه چوب منحنی بود. سرانجام چرم اضافه شد تا سواری نرمتر شود. با گذشت زمان ، لاستیک جایگزین چرم شد. مفهوم لاستیک به عنوان “پانسمان چرخ است.”
لاستیک اصلی از نوع لاستیک جامد ، بدون هوا بوده و توسط خودروهای سرعت پایین مورد استفاده قرار می گرفت.

 

در سال ۱۸۸۶، کارل بنز، طراح موتور اتومبیل بنزینی یک سیلندر سه چرخ را اختراع کرد. در سال ۱۸۸۸، جان بوید دونلوپ، جراح دامپزشکی بلژیک، یک تایر دوچرخه بادی (پر از هوا) اختراع کرد. بنز لاستیک های پنوماتیک را روی چرخ های بلند اتومبیل خود امتحان کرد تا شوک را جذب کند و حرکت را نرمتر کند. آندره و ادوارد میشلن، اپراتورهای یک کارخانه لاستیک سازی فرانسه ، در سال ۱۸۹۱ نسخه قابل جابجایی را توسعه دادند. میشلین‌ها هنگام رانندگی روی اتومبیل هایشان در مسابقه اتومبیلرانی پاریس به بوردو در سال ۱۸۹۵ ، تقاضای زیادی برای تایر آنها ایجاد کردند. این نوآوری حمل و نقل را برای همیشه تغییر داد، مجهز به لاستیک های فلزی پوشیده شده از لاستیک پر از هوا. این آغاز لاستیک پنوماتیک بود که برای اولین بار توسط مردم در یک مسابقه اتومبیلرانی پاریس – بوردو – پاریس مشاهده شد.تایرهای لاستیکی در اصل صاف بودند، زیرا تقاضای ذاتی برای الگوی آج (به غیر از اهداف تزئینی یا بازاریابی) وجود نداشت.

شرکت لاستیک گودیر در سال ۱۸۹۸ توسط Frank Seiberling تاسیس شد. این شرکت صنعت را در بسیاری از نوآوری های مربوط به تایر مانند تایر خودکار بدون لوله در سال ۱۹۰۳ و اولین تایر هواپیما در سال ۱۹۰۹ هدایت خواهد کرد

 

 

لاستیک آتشفشانی با حرارت دادن لاستیک ساخته می شود تا فرم خام رزینی آن را به ماده تقریباً سفت و سخت و در عین حال انعطاف‌پذیر و برای تشکیل لاستیک مورد نیاز است. از لاستیک ولکانیزه برای ساخت تایرهای لاستیکی جامد استفاده می شد که در برابر آسیب مقاوم بودند و هیچ لوله ای برای سوراخ شدن نداشتند.

با بهبود جاده ها و افزایش سرعت، و با استفاده از اتومبیل ها برخلاف دوچرخه در تمام سال در انواع آب و هوا نیاز به چسبندگی بهتری ایجاد شد. در سال ۱۹۰۴ ، Continental Tire آلمان اولین کسی بود که الگوی آج را روی لاستیک معرفی کرد.

تاریخچه لاستیک -معرفی لاستیک آجدار

لاستیک آج در سال ۱۹۰۵ معرفی شد. این آج برای محافظت لاشه لاستیک از تماس مستقیم با جاده طراحی شده است. همچنین ضریب اصطکاک لاستیک را بهبود بخشید. بسیاری از طرحهای جدید تایر در این زمان شکل گرفت ، از جمله اولین لاستیک آج در سال ۱۹۰۵ ، دارای یک بلوک آج ضخیم برای محافظت از لاشه. بیشتر تایرهای اتومبیل آن دوران از یک لوله داخلی محافظت شده با یک پوشش لاستیک خارجی که شامل پارچه لاستیکی است به عنوان تقویت کننده استفاده می کردند. این خطوط با زاویه های عمود نسبت به جهت لبه چرخ اجرا می شوند. و این تا سال ۱۹۴۶ ادامه دارد، زمانی که میشلن یک لاستیک شعاعی تقویت شده توسط کمربندهای فولادی با زاویه ۹۰ درجه لبه چرخ معرفی کرد.

 

 

دهه ۱۹۲۰ شاهد توسعه مواد تایر بودیم. شرکت DuPont در سال ۱۹۳۱ لاستیک مصنوعی را صنعتی کرد و اجازه افزایش تولید لاستیک را داد که قبلاً به لاستیک طبیعی وابسته بود. لاستیک مصنوعی نقطه عطفی در تولید تایر است. لاستیک بالونی ، یک تایر کم فشار که سطح تماس بیشتری با سطح جاده داشت ، در سال ۱۹۲۳ معرفی شد.

لاستیک‌های بدون لوله در سال ۱۹۴۷ ساخته شده اند تا تلاش کنند هزینه‌های بالای قیمت نفت را کاهش دهند. لاستیک‌های بدون لوله به کاهش وزن خودرو کمک می‌کنند و باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های سوخت می‌شوند. اولین لاستیک‌های زمستانی یا لاستیک برفی در سال ۱۹۳۴ در فنلاند معرفی شد.

تایرهای لوله‌ای بیش از نیمی از قرن بیستم وجود داشتند. تلاش های اولیه برای بهبود آب بندی لاستیک / چرخ و از بین بردن لوله ها بی‌نتیجه بود. شرکت تایرهای B.F. Goodrich Tire در سال ۱۹۴۶ درخواست حق ثبت اختراع “لاستیک پنوماتیک بدون لوله داخلی” را صادر کرد که تا سال ۱۹۵۲ به آن اعطا نشده بود.

تاریخچه لاستیک -محبوبیت لاستیک های رادیال

لاستیک رادیال در دهه ۱۹۵۰ اختراع شد. نوعی لاستیک است که سیمها و لاشه ها به طور عمودی در جهت رانندگی مرتب شده اند. لاستیک های شعاعی در مقایسه با لاستیک‌های دیگر از مصرف سوخت بهتری برخوردار بودند. آنها تماس یکنواخت آج را با سطح جاده فراهم کردند. این حتی در سرعت های بالا نیز از پایداری خوبی در رانندگی برخوردار است. لاستیک های شیاردار برای کمک به کشش در شرایط لغزنده از سال ۱۹۵۸ توسط شرکت Goodyear Tire به وجود آمد.

لاستیک رادیال خیلی زود به استاندارد جهانی تبدیل شد. یعنی همه جا به جز آمریکا. از مزایای تایر شعاعی می توان به کاهش مقاومت در برابر غلتک برای مسافت پیموده شده بنزین بهتر و عمر بیشتر آج اشاره کرد. اما شرکت های موتوری آمریکایی در برابر استفاده از تایر شعاعی به عنوان تجهیزات اصلی مقاومت کردند زیرا این بدان معناست که آنها ، (خودروسازان آمریکایی) مجبور می‌شوند سیستم تعلیق وسایل نقلیه خود را کاملاً دوباره طراحی کنند. تا سال ۱۹۷۰ بود که شرکت فورد موتور اولین خودروی آمریکایی خود را تولید کرد و لاستیک‌های شعاعی ساخته شده میشلن را روی لینکلن کانتیننتال مارک III خود مجهز کرد.

 

 

Goodyear هدفش مصالحه بود. در سال ۱۹۶۷ ، آنها یک تایر تسمه ای بایاس را به بازار عرضه کردند ، این یک لاستیک دو طرفه با یک کمربند فایبرگلاس اضافی بود. طول عمر آج آن از تردستی بیشتر بوده و می توان از آن در سیستم تعلیق نرم خودروهای آمریکایی استفاده کرد. اما لاستیک رادیال اینطور نبود. Dunlop ، طی دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ ، اولین ترکیب کوچک / تایر “در برابر خرابی ایمن” در مقیاس بزرگ و تجاری را تولید کرد و درنهایت آن را در برخی از مدل های اتومبیل بریتانیایی استاندارد کرد.
هنگامی که اولین بحران گاز در سال ۱۹۷۳ رخ داد ، آمریکایی ها شروع به خرید کالاهای کم مصرف و مجهز به شعاع کردند و از اتومبیل‌های خود مسافت پیموده شده بیشتری را طلب کردند. لاستیک رادیال سرانجام تا اوایل دهه ۱۹۸۰ به همه اتومبیل های ساخت آمریکا راه پیدا کرد.

لاستیک راننده فلت در سال ۱۹۷۹ ساخته شد و به وسایل نقلیه اجازه می داد تا با سرعت و سرعت ۵۰ مایل در ساعت با تایر سوراخ شده رانندگی خود را ادامه دهند. بعداً انواع مختلفی از لاستیک ها طراحی شد ، از جمله تایرهای سازگار با محیط زیست و همچنین تایر Ultra High Performance. قطر لاستیک های UHP بیشتر از ۱۶ اینچ است و امکان پیچیدن در پیچ ها ، ترمزگیری و رانندگی را فراهم می کند. در حال حاضر ، شرکت های تولید لاستیک در حال کار بر روی یک تایر غیر پنوماتیک هستند که از یک ماده uni ایجاد شده است که می تواند مورد استفاده مجدد یا بازیافت قرار گیرد.

 

فن آوری تایر رادیال مدرن

این روزها ، فن آوری تایر شعاعی از طریق تحقیق و طراحی ، بهبود الگوهای آج و کشف ترکیبات، ترکیبی جدید همچنان در حال پیشرفت است. لاستیک‌ها باید حداکثر ۳۰۰ برابر وزن خود را تحمل کنند و در دماهای هر دو انتهای طیف عمل کنند. بنابراین ، یافتن ترکیب مناسب برای کنترل هر بعد از رانندگی یک علم مداوم است.

مواد شیمیایی مورد استفاده امروزه شامل الاستومرهای طبیعی و مصنوعی ، کربن سیاه و سیلیس برای تقویت ، رزین و روغن برای پلاستیک شدن ، به علاوه تقویت کننده های فلزی و منسوجاتی مانند سیم ، نایلون و پلی استر است. هر شرکتی دائماً برای جلو بردن و خلق بهترین محصولات ممکن رقابت می‌کند.

در سالهای آینده، گودیر چشم انداز انقلابی جدیدی از اینکه لاستیک آینده چگونه می تواند ارائه دهد. Eagle 360 ​​، یک تایر مفهومی برای وسایل نقلیه خودمختار ، کره‌ای است که با استفاده از نیروی مغناطیسی به ماشین خود متصل می شود. سنسورها هم شرایط جاده را کنترل می کنند و هم فرسایش را بر روی آج قرار می دهند.

 

رایا مارکت بازدید : 22 یکشنبه 09 خرداد 1400 نظرات (0)

در فصل زمستان همه ما نیازمند زنجیر چرخ هستیم. حتی برای احتیاط هم که شده باید آن را در صندوق ماشین داشته باشیم. زنجیر چرخ‌هایی که تا به حال از آن‌ها استفاده می‌کردیم فلزی بودند و به همین دلیل شما از نصب و استفاده از آن‌ها گریزان هستید. اما اینبار با کمک زنجیر چرخ‌های پلیمری می‌توان این مشکل را برطرف کرده و خیلی راحت در فصل زمستان به رانندگی در جاده‌ها ادامه داد.

زنجیرچرخ های پلیمری نسل جدید زنجیرچرخ

وقتی درباره روزهای برفی و یخی حرف می‌زنیم اولین چیزی که یک راننده به ذهنش می‌رسد، زنجیر چرخ است. برخی از این وسیله گریزان هستند و سعی می‌کنند در چنین روزهایی نه رانندگی کنند و نه مسافرتی بروند. اما برخی دیگر مجبورند رانندگی کنند، پس باید حتما از این وسیله استفاده کنند. درباره زنجیر چرخ چقدر اطلاعات دارید؟ به نظر شما از چه نوعی باید استفاده کرد؟ امروز می‌خواهیم درباره زنجیر چرخ، وظیفه آن، انواع آن و … صحبت کنیم. اگر راننده جاده هستید، بهتر است این مقاله را حتما مطالعه کنید زیرا برایتان راهکار شگفت انگیزی داریم.

زنجیر چرخ

زمانی که جاده برفی و یخی است، اصطکاک بین چرخ‌های اتومبیل و جاده کم می‌شود؛ در نتیجه خطرناک‌ترین اتفاقات برای شما می‌افتد و منجر به تصادفات بدی خواهد شد. برای این منظور پلیس راه و قوانین راهنمایی و رانندگی، زنجیر چرخ را برای این زمان‌ها درنظر گرفته و ضروری می‌دانند. زیرا با کمک زنجیر چرخ، اصطکاک بین چرخ‌ها و زمین بیشتر شده و خطر را کم‌تر می‌کند.

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ نیز انواع متعددی دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید بهترین گزینه را تهیه کنید.

زنجیر چرخ تکی: این نوع زنجیر چرخ‌ها دو زنجیر طولی داشته و بقیه زنجیرها بصورت عرض دور تا دور آن را احاطه کرده‌اند. معمولا آن را روی زمین پهن کرده و ماشین را روی آن قرار می‌دهند. سپس دو سر آن را به هم می‌بندند. این نوع زنجیر معمولا فلزی است.

زنجیر چرخ زوجی: این نوع زنجیر چرخ نیز مانند قبلی است اما زنجیرها در عرض آن بصورت ضربدری متصل شده‌اند و همچنین در طول آن شما شاهد سه زنجیر به جای دو زنجیر خواهید بود. این نوع زنجیر نیز از جنس فلز است.

زنجیر چرخ پارچه‌ای: این نوع زنجیر چرخ‌ها خیلی مقاوم نبوده و فقط برای مسیرهای کوتاه از آن استفاده می‌شود. همین که از جنس پارچه است معمولا در برف فرو نمی‌رود و نمی‌توان آن را خیلی مستحکم و عامل اصطکاک دانست. ولی اگر برف شدیدی بارید و شما مجبور بودید برای رفتن در محله خود نیز از زنجیر چرخ استفاده کنید، می‌توان آن را گزینه مناسبی دانست.

زنجیر چرخ کمربندی: این نوع زنجیر چرخ نیز از نوع فلزی بوده و دارای یخ شکن قوی است که در زمان برف می‌توان از آن استفاده کرد. در برابر ساییدگی، پوسیدگی، زنگ زدگی و ضربه‌های ناگهانی در مسیرهای مختلف کاملا مقاوم بوده و ضخامت آن بالاست.

زنجیر چرخ پلیمری: معمولا به این نوع زنجیر چرخ ژله‌ای نیز می‌گویند. شاید برایتان سوال باشد که مگر این نوع جایگزین زنجیر چرخ فلزی خواهد شد؟ مسلما فکر می‌کنید مقاومت فلز بیشتر از پلیمر است اما اینگونه نیست. با کمک زنجیر چرخ‌های پلیمری دیگر دردسر بستن زنجیر چرخ فلزی را نخواهید داشت. این نوع زنجیر چرخ خیلی راحت در عمق زیاد برف فرو رفته و اصطکاکی که ایجاد می‌کند، مانع کاملی بر لیز خوردن ماشین شما خواهد شد. این نوع زنجیر چرخ در انواع مختلف موجود بوده و بستن آن خیلی راحت است.

زنجیر چرخ نانو پلیمری: این نوع زنجیر چرخ نیز نسلی جدید از همان زنجیر چرخ‌های پلیمری است که برای زمان‌هایی که برف در جاده زیاد است، گزینه فوق‌العاده ای است. جالب است بدانید زنجیر چرخ‌های پلیمری و نانو پلیمری از آسیب رسیدن به گلگیر خودرو، آج لاستیک و جلوبندی اتومبیل جلوگیری خواهد کرد.

زنجیر چرخ پلی یورتان: همان‌طور که از نامش پیداست، جنس این زنجیر چرخ پلی یورتان بوده و نسل دیگری از همان زنجیر چرخ‌های پلیمری محسوب می‌شود. نصب آن آسان است و به رینگ و جلوبندی خودرو آسیب وارد نمی‌کند و برای نصب بر روی انواع خودروها گزینه خوبیست.

کدام زنجیر چرخ را بخریم؟

تمامی موارد بالا گزینه‌هایی هستند که شما می‌توانید در هنگام برف و یخبندان در جاده‌ها مورد استفاده قرار دهید. اما مشکل در نصب آن است. اگر از همه راننده‌ها درباره بستن زنجیر چرخ بپرسید با حالتی کلافه می‌گویند کار سختی است اما مجبوریم در این هوا و به خاطر جریمه نشدن از آن استفاده کنیم. بسیار زمانبر و خسته کننده است اما چاره‌ای نیست. چرا چاره‌ای هست…

با استفاده از زنجیر چرخ‌های پلیمری یا پلی یورتان یا نانو پلیمری کار خود را راحت کنید.

خیلی آسان و در زمانی کوتاه بدون آنکه به دست و کمر خود آسیب وارد کنید و در سرمای شدید و برف ماندگار شوید، زنجیر چرخ پلیمری را روی چرخ‌های خود نصب کرده و به رانندگی لذتبخش بدون هیچ هراس و نگرانی، ادامه دهید! این نوع زنجیر چرخ یک نوع کمربندی آسان است که خیلی راحت و بدون آسیب به جلوبندی ماشین، روی چرخ‌ نصب می‌شود.

مزایای استفاده از زنجیر چرخ‌ های پلیمری

اگر بخواهیم از مزایای استفاده از این زنجیر چرخ بگوییم، مطمئنا تصمیم می‌گیرید همین حالا برای زمستان خود آن را تهیه کنید:

  • بدون نیاز به جک می‌توان آن را خیلی راحت نصب کرد.
  • به جلوبندی و سیستم ABS خودرو آسیب نمی‌رساند.
  • به لاستیک و رینگ ماشین آسیب نمی‌رساند.
  • در برابر سایش مقاوم است زیرا ماده پلی یورتان در خود دارد.
  • برای هدایت آب و برف موجود در جاده، شیارهای عمیق و پهنی دارد.
  • در سرعت بالا می‌توان حداقل صدا را داشت و راحت به رانندگی خود ادامه داد.
  • در هنگام ترمز گرفتن مشکلی وجود نخواهد داشت.
  • برای رانندگان خانم گزینه راحت و مناسبی است.
  • گارانتی یک ساله دارد.

خرید زنجیر چرخ

اگر همین حالا تصمیم گرفتید این نوع زنجیر چرخ را تهیه کنید، لزومی ندارد به سمت فروشگاه‌ها بروید. در منزل خود بنشینید و به کمک رایا مارکت زنجیر چرخ نانو پلیمری مخصوص خودروی خود را سفارش دهید. شما می توانید تمامی اطلاعات مربوط به زنجیر چرخ را در این فروشگاه اینترنتی مشاهده کنید و سپس تصمیم به خرید بگیرید.
نکته جالبی که باید بدانید، این است که با خرید این نوع زنجیر چرخ از رایا مارکت، می‌توانید از گارانتی مادام العمر برخوردار شوید. یعنی تا زمانی که از زنجیر چرخ پلیمری استفاده می‌کنید، دچار هر گونه مشکلی که شود، رایا مارکت این مشکل را برای شما برطرف خواهد کرد.

رایا مارکت بازدید : 19 شنبه 01 خرداد 1400 نظرات (0)
چگونه باتری ماشین مناسب خریداری کنیم؟

باتری ماشین شما یک ابزار ذخیره سازی برای انتقال انرژی الکتریکی است که شما برای راه اندازی ماشین خود و تمام سیستم برقی ماشین به باتری نیاز دارید. اگر باطری ماشین شما به درستی کار نمی کند، یا هنگامی که کلید را میچرخانید، ماشین شما استارت نمیخورد، یا در حین رانندگی، باتری ماشین شارژ را ذخیره نکند، یا اصلا باطری ماشین شما شارژ نشود، اینها مشکلات بزرگی هستند، که می توانید با تعویض باتری ماشین خود، به راحتی از شر این مشکلات خلاص شوید.

بخش ۱: اندازه گروه باتری خود را پیدا کنید.

بخش ۲:CCA ماشین خود را پیدا کنید .

بخش ۳: تعیین نوع باتری ماشین خود

بخش ۴: انتخاب یک برند مناسب با ضمانت های پس از فروش خوب

برای خرید بهترین باتری ماشین حتما این مراحل را دنبال کنید.

بخش ۱: سایز باتری ماشین خود را بدانید

برای پیدا کردن باطری ماشین مناسب، باید به ابعاد فیزیکی باتری و محل قرار گیری باتری در ماشین توجه داشته باشیم. بخاطر تنوع زیادی که در ابعاد باتری ها وجود دارد، انجمن بین المللی باتری یا BCI جدولی را تحت عنوان گروه بندی سایز BCI تدوین نموده؛ و باتری هر وسیله نقلیه ای جزء یکی از این گروه ها قرار میگیرد.

در هر باتری خودرو باتوجه به نوع ماشین، مدل و نوع موتور ماشین، به باتری یک عددی تعلق میگیرد مانند: ۴۰،۴۴،۷۰ و… که ممکن است در بعضی از موارد یک حرف هم در کنار آن قرار بگیرد که در واقع به آن سایز باتری میگویند.

برای مشاهده جدول گروه بندی سایز BCI باطری ماشین کلیک کنید.

 

مرحله ۱: بررسی اندازه گروه باتری قدیمی ماشین

 اگر باتری فابریکی که از اول روی ماشین شما بوده هنوز در دسترس هست به دنبال اندازه گروه باتری که روی برچسب باتری نوشته شده باشید. برچسب ممکن است در بالا یا در کنار باتری باشد.

اندازه گروه معمولا یک عدد دو رقمی است و ممکن است یکی از حروف انگلیسی هم در آن دیده شود.

هر شرکت باتری سازی تمایل به ساخت یک گروه خاصی از باطری ها را دارد. باتری های جانبی معمولا در گروه ۷۰، ۷۴، ۷۵ و ۷۸ قرار دارند. و باتری هایی که از بالا نصب می شوند در گروه ۴۱، ۴۲، ۴۸، ۲۴، ۲۴، ۲۴، ۵۸ R، و ۶۵ قرار میگیرند.

 

مرحله ۲: مراجعه به دفتر راهنمای ماشین 

در دفترچه راهنمای ماشین خود دنبال گروه باطری ماشین خود باشید که اصولا در پایین بخش مشخصات در دفترچه راهنما نوشته میشود. اطلاع از سایز گروه باطری ماشین اهمیت زیادی دارد و برای همین دفترچه راهنمای خودرو یکی از معتبرترین منابع دسترسی به اندازه گروه باتری میباشد.

 

 

مرحله ۳: جستجوی آنلاین برای پیداکردن اندازه گروه باتری 

از یک منبع آنلاین برای مشخص کردن اندازه گروه باتری برای خودروی خود استفاده کنید.

یک منبع آنلاین مانند AutoBatteries.com پیدا کنید تا اندازه گروه را پیدا کنید.

جزییات وسیله نقلیه خود را از جمله سال تولید، مدل و اندازه موتور وارد کنید.

زمانی که اطلاعات را ارسال می کنید، اندازه گروه باطری خود را دریافت میکنید و میتوانید خیلی راحت تر باتری ماشین مورد نظر خود را خریداری نمایید.

نکته : اگر باز هم از اندازه گروه باتری خود اطمینان پیدا نکردین توصیه میکنیم که حتما با یک کارشناس در این رابطه مشورت کنید تا مطمئن شوید باطری مورد نظر دقیقا با باتری قبلی ماشین شما مطابقت دارد.

در این رابطه شما میتوانید با مشاورین ما نیز ارتباط برقرار کنید و از آنها بهترین پیشنهاد را دریافت کنید.

 

 

بخش ۲ _ تعیین CCA  باتری ماشین خود

CCA باطری ماشین در واقع مقدار آمپری میباشد که باتری در دمای ۱۷٫۸- درجه سانتی گراد تولید میکند؛ در صورتی که میزان ولتاژ باتری از ۷٫۲ ولت کمتر نشود. هرچه میزان این عدد بیشتر باشد، توانایی باتری برای کار کردن در شرایط سرد بیشتر خواهد بود. پس بالابودن CCA (Cold Cracking Amps) یا تست ماشین در شرایط سرد، یکی از مزیت های باتری ماشین میباشد.

CCA  را ممکن است با عنوان آمپر گردان میل لنگ، در شرایط سرد هم شنیده باشید. که به دو عامل زیر بستگی دارد:

  • ظرفیت اسمی باتری
  • مقاومت درونی باتری

هر باتری ماشین باید بتواند حداقل جریانی معادل سه برابر ظرفیت اسمی خود، در دمای ۱۷٫۵ – درجه سانتیگراد تولید کند. به عنوان مثال یک باتری  با ظرفیت ۶۰ آمپر بر ساعت، باید حداقل شدت جریان استارت سرد A180 را تامین کند.

ماشین شما برای استارت خوردن به میزان مشخصی آمپر نیاز دارد. بخصوص در هوای سرد، اگر باطری شما نتواند نیاز ماشین شما را برطرف کند و CCA پایینی داشته باشد، شما هرگز نمیتوانید ماشین خود راروشن کنید، اینجاست که دردسر شما شروع میشود!

پس حتما با دقت موارد زیر را دنبال کنید:

 

گام ۱: به برچسب باتری خود نگاه کنید 

بر روی برچسبی که روی بدنه باطری ماشین قرار دارد و دقیقا طبق شکل زیر، CCA را پیدا کنید.

اگر باطری ماشین شما باتری فابریک نیست، باید مشخص کنید که عدد CCA درست است یا خیر.

 تعیین CCA باتری ماشین خود

ممکن است برچسب رنگ باخته یا ناخوانا باشد، در این صورت از طریق راههای زیر، CCA  را بدست آورید.

 

مرحله ۲: بررسی دفترچه راهنمای ماشین

مشخصات باطری در بعضی از دفترچه های راهنما وجود دارد، که در آن به CCA باتری ماشین اشاره شده.

 

مرحله ۳: بررسی آنلاین 

با استفاده از منابع آنلاین حداقل میزان CCA را پیدا کنید

نکته: شما میتوانید از باتری با CCA بیشتر از حداقل CCA مورد نیاز استفاده کنید. این کار هیچ تاثیر منفی برای ماشین شما ندارد، اما به شما توصیه اکید میکنیم، که باتری با CCA پایین تر از  حداقل CCA مورد نیاز ماشین را هرگز نصب نکنید.

 

مرحله ۴: استفاده از باتری با CCA بالا برای مناطق سرد 

اگر در مناطقی که آب و هوای خیلی سرد دارند زندگی میکنید یا جایی که بیشتر ماههای سال آن سرد است، حتما به دنبال باتری با CCA بالا باشید برای اینکه در چنین آب و هوایی ماشین شما به راحتی استارت میخورد.

 

 

بخش ۳: تعیین نوع باتری ماشین

اغلب باتری های ماشین مورد استفاده در دنیا، باتری اسیدی معمولی هستند، که در ایران اصطلاحا به آنها باتری اتمی نیز میگویند. باطری های اتمی، سلول هایی در داخل باتری دارند، که از صفحات سربی مثبت و منفی تشکیل شده اند. باتوجه به سابقه طولانی این باطری ها، نشان داده شده که باتری های قابل اعتمادی هستند. مخصوصا اینکه احتمال خروج اسید و موارد مخرب از آنها بسیار پایین میباشد و اغلب ماشین ها بدون مشکل با باطری اسید سرب خشک فعالیت می کنند.

در بازار باتری ماشین، نوع دیگری از باتری ها وجود دارند به نام باتری های AGM که دارای کیفیت بسیار بالاتر و همینطور هزینه خرید بالاتری نیز هستند

باتری های AGM به نسبت باتری های اتمی، تحمل بیشتری دارند و دیرتر نیاز به تعویض دارند و در واقع یکی از عوامل گرانی آنها همین طول عمر بالای باتری های AGM میباشد. باتری های گران قیمت AGM در درجه اول در عملکرد بالا، لوکس بودن و مورد استفاده قرار گرفتن در ماشین های عجیب و غریب شهرت زیادی دارند.

 

 

بخش ۴: انتخاب برند باتری و خدمات پس از فروش باتری

 

مرحله ۱: یک برند شناخته شده تولید کننده باتری را انتخاب کنید

 در حالی که دقیقا از کیفیت دو برند اطمینان ندارید شک نکنید که یک برند معروف پشتیبانی بهتری از مشتری خود خواهد داشت و این در صورتی است که باتری خریداری شده، ضمانت نامه های معتبر را داشته باشد.

نکته: نام های تجاری باتری که در ایران شناخته شده و متداول هستند مانند SUZUKI،DELKOR ، صبا باتری با نام ثبت شده توسعه منابع انرژی توان،سپاهان باتری  و همینطور اوربیتال وان و واریان که به ترتیب توسط شرکت سپاهان باتری و صبا باطری تولید میشوند هستند.

 

گام ۲: باتری با کیفیت را انتخاب کنید 

اگر قصد دارید وسیله نقلیه خود را به مدت ۵ تا ۱۰ سال نگه دارید، باتری که درجه کیفیت بالاتری دارد را انتخاب کنید. چون این نوع باتری ها برای استفاده طولانی مدت تر طراحی شده اند و در طولانی مدت برای شما صرفه اقتصادی زیادی دارند.

 

مرحله ۳: به ضمانت باتری ماشین توجه کنید 

 حتی اگر یک تولید کننده باتری دو مدل مختلف باتری را تولید کنند، ممکن است شرایط ضمانت پس از فروش این دو مدل با هم متفاوت باشد. سعی کنید باتریی که گارانتی بیشتری دارد را خریداری کنید، که در صورت بروز مشکل، متحمل ضرر نشوید.

اگر انتخاب یک باطری جایگزین برای شما کار سختی است، میتوانید از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید. یا از مکانیک های تایید شده ما بخواهید باتری ماشین شما را تعویض کند یا بهترین پیشنهاد را به شما برای تعویض باطری ماشین خود بدهد.

رایا مارکت بازدید : 33 یکشنبه 26 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

۳+۱ روش مطمئن برای تست خرابی باتری ماشین

1+3 روش مطمئن برای تست خرابی باتری ماشین با دستگاه ولت متر،پاور پراب

برای اینکه این مقاله را دنبال کنید، تنها کافی است تا یک لحظه در ذهن تان تصور کنید که در لحظه ای که بسیار عجله دارید و پشت فرمان ماشین تان می نشینید، متوجه شوید که ماشین روشن نمی شود(خرابی باتری ماشین)؛ حالا اگر در یک ساعت نامناسب یا روز تعطیل باشد و یا در یک هوای نامناسب، که خوب فکر می کنم تا همین جا هم برای اینکه ادامه این مقاله رو بخوانید کافی باشد؛ البته اگر در همچین شرایطی واقعا گیر افتادید سریعا با ما تماس بگیرید، چرا که رایامارکت در کمترین زمان ممکن، مشکل شما رو حل خواهد کرد. ولی دانستن این مطالب قطعا برای شما مفید خواهد بود.

اگر ماشین شما استارت نمیخورد و چراغ های ماشین روشن نمیشود حتما مشکل از سیستم باتری ماشین یا اتصالات باتری ماشین میباشد.(خرابی باتری ماشین)

در ابتدا بد نیست که بدانیم

سیستم شارژ ماشین از آلترناتور (Alternator) یا دینام (Dynamo)، رگولاتور (Regulator) (که معمولاً درون آلترناتور قرار دارد)، باتری و سیم‌های اتصال تشکیل شده است. هدف سیستم شارژ در یک ماشین، نگه داشتن شارژ باتری در یک سطح قابل قبول است. وقتی موتور ماشین روشن باشد، این سیستم تأمین‌کننده اصلی برق است.

روش مطمئن تست خرابی باطری ماشین

برای اطمینان از سلامت سیستم باتری ماشین خود گام های زیر را دنبال کنید.(خرابی باتری ماشین)

عمر باطری ماشین خود را با خواندن این مقاله افزایش دهید

روش اول : چک کردن ولتاژ باتری ماشین با ولت متر

گام اول : ماشین خود را خاموش کنید.

گام دوم: برداشتن درپوش محافظ ترمینال مثبت باتری ماشین

چک کردن و تمیز کردن ترمینال های مثبت و منفی ماشین

گام سوم : گیره مثبت ولت متر خود را به ترمینال مثبت باتری ماشین خود وصل کنید.

نکته۱: اکثر اوقات گیره مثبت ولت متر قرمز رنگ هست.

نکته ۲ : روی ترمینال مثبت باتری ماشین عموما علامت + درج شده است.

گام چهارم: گیره منفی ولت متر را به ترمینال منفی باتری وصل کنید.

تست باتری ماشین با ولت متر

گام پنجم : به ولت متر نگاه کنید.

اگر باتری ماشین شما کاملا سالم باشد، ولتاژ نمایش داده شده باید بین ۱۲٫۴ و ۱۲٫۷ ولت باشد پس باید موارد دیگر به جز باتری ماشین را چک کنیم.

اگر عدد نمایش داده شده پایین تر از ۱۲٫۴ ولت باشد یعنی باتری ماشین شما باید شارژ شود.

اگر عدد خوانده شده کمتر از  ۱۲٫۲ ولت باشد باتری خیلی کند شارژ میشود.

اگر عدد خوانده شده بالاتر از ۱۲٫۹ ولت باشد. ولتاژ اضافی دارید و برای حذف بار الکتریکی اضافی باید آلترناتور ماشین را چک کنیم زیرا وظیفه آلترناتور تولید ولتاژ متناوت میباشد.

تست باتری ماشین با ولت متر

اگر ولت متر دستی دارید میتوانید آلترناتور (متناوب ساز) را چک کنید.

نکته: برای جدا کردن گیره های ولت متر از ترمینال های باتری، ابتدا گیره ای که به ترمینال منفی وصل میباشد را جدا کنید و هرگز از ابزاری مانند پیچ گوشتی یا ابزار تیز دیگر استفاده نکنید. زیرا هم میتواند به ترمینال باتری ماشین و هم به اتصالات داخلی باتری آسیب جدی وارد کند.

روش دوم: چک کردن باتری با دستگاه تستر باتری

گام اول: درپوش ترمینال مثبت باتری ماشین را بردارید.

گام دوم : گیره مثبت ولت متر خود، که معمولا قرمز رنگ میباشد را به ترمینال مثبت باتری وصل میکنیم.

گام سوم: گیره منفی ولت متر خود را به ترمینال منفی باتری ماشین خود وصل میکنیم.

گام چهارم : نوک کاوشگر خود را در تماس با ترمینال مثبت باتری قرار میدهیم.

ولتاژ مشاهده شده روی دستگاه را میخوانیم.

نحوه خواندن عدد روی دستگاه پراب پاور

باتری سالم : عدد نمایش داده شده بین ۱۲٫۴ ولت تا ۱۲٫۷ ولت باشد

نحوه خواندن عدد روی دستگاه پراب

روش سوم : استارت زدن

گام اول: یک دستیار داشته باشید و از او بخواهید تا مدت ۲ تا ۵ ثانیه استارت بزند

گام دوم : خودتان با پاور پراب افت ولتاژ ماشین خود را در این مدت چک کنید.

گام سوم :عدد روی دستگاه پاور پراب را بخوانید

نحوه خواندن عدد روی پاور پراب:

اگر عدد نمایش داده شده از ۹٫۶ کمتر بود یعنی باتری ماشین شما خراب و سولفاته شده و شما نیاز به خرید باتری جدید دارید.

اگر باتری ماشین شما سالم باشد این عدد باید از  ۱۲٫۶ ولت تا ۱۳٫۷ ولت متغییر باشد، که این عدد با استارت زدن افزایش میابد اما هرگز از ۱۴٫۷ ولت بالاتر نمیرود.

اگر ابزارهای بالا در دسترس شما نبود میتوانید از روش دیگر که معرفی میکنیم نیز استفاده کنید که البته به این راهکار در مقایسه با راهکارهای بالا، از دقت کمتری برخوردار می باشد.

نحوه خواندن عدد روی پاور پراب

روش چهارم: استفاده از چشمی باتری

بعضی از باتری های ایرانی و خارجی داری یک چشمی بر روی باتری ماشین هستند که به شکل تقریبی میزان آب و الکترولیت درون باتری را از طریق رنگ خود به نمایش در می آورد.

استفاده از چشمی باتری

چشمی باتری ماشین شما ممکن است به سه رنگ زیر ملاحظه شود(خرابی باتری ماشین)

  1. اگر رنگ عدسی چشمی باتری ماشین شما سبز باشد، یعنی باتری شما بیش از ۷۵% شارژ شده و سالم است
  2. اگر رنگ عدسی چشمی باتری ماشین زرد باشد، یعنی شارژ باتری ماشین افت کرده و باتری نیاز به شارژ مجدد دارد.
  3. اگر رنگ باتری ماشین شما قرمز یا سیاه باشد، باتری شما باز هم کار میکند اما نیاز دارد که مجددا شارژ شود.
  4. اگر رنگ نشانگر باتری شما سفید باشد، دیگر باتری ماشین شما استارت نمیخورد و باتری شما نیاز به تعویض دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 176
  • بازدید کلی : 684