loading...
rayamarket.ir
رایا مارکت بازدید : 19 شنبه 01 خرداد 1400 نظرات (0)
چگونه باتری ماشین مناسب خریداری کنیم؟

باتری ماشین شما یک ابزار ذخیره سازی برای انتقال انرژی الکتریکی است که شما برای راه اندازی ماشین خود و تمام سیستم برقی ماشین به باتری نیاز دارید. اگر باطری ماشین شما به درستی کار نمی کند، یا هنگامی که کلید را میچرخانید، ماشین شما استارت نمیخورد، یا در حین رانندگی، باتری ماشین شارژ را ذخیره نکند، یا اصلا باطری ماشین شما شارژ نشود، اینها مشکلات بزرگی هستند، که می توانید با تعویض باتری ماشین خود، به راحتی از شر این مشکلات خلاص شوید.

بخش ۱: اندازه گروه باتری خود را پیدا کنید.

بخش ۲:CCA ماشین خود را پیدا کنید .

بخش ۳: تعیین نوع باتری ماشین خود

بخش ۴: انتخاب یک برند مناسب با ضمانت های پس از فروش خوب

برای خرید بهترین باتری ماشین حتما این مراحل را دنبال کنید.

بخش ۱: سایز باتری ماشین خود را بدانید

برای پیدا کردن باطری ماشین مناسب، باید به ابعاد فیزیکی باتری و محل قرار گیری باتری در ماشین توجه داشته باشیم. بخاطر تنوع زیادی که در ابعاد باتری ها وجود دارد، انجمن بین المللی باتری یا BCI جدولی را تحت عنوان گروه بندی سایز BCI تدوین نموده؛ و باتری هر وسیله نقلیه ای جزء یکی از این گروه ها قرار میگیرد.

در هر باتری خودرو باتوجه به نوع ماشین، مدل و نوع موتور ماشین، به باتری یک عددی تعلق میگیرد مانند: ۴۰،۴۴،۷۰ و… که ممکن است در بعضی از موارد یک حرف هم در کنار آن قرار بگیرد که در واقع به آن سایز باتری میگویند.

برای مشاهده جدول گروه بندی سایز BCI باطری ماشین کلیک کنید.

 

مرحله ۱: بررسی اندازه گروه باتری قدیمی ماشین

 اگر باتری فابریکی که از اول روی ماشین شما بوده هنوز در دسترس هست به دنبال اندازه گروه باتری که روی برچسب باتری نوشته شده باشید. برچسب ممکن است در بالا یا در کنار باتری باشد.

اندازه گروه معمولا یک عدد دو رقمی است و ممکن است یکی از حروف انگلیسی هم در آن دیده شود.

هر شرکت باتری سازی تمایل به ساخت یک گروه خاصی از باطری ها را دارد. باتری های جانبی معمولا در گروه ۷۰، ۷۴، ۷۵ و ۷۸ قرار دارند. و باتری هایی که از بالا نصب می شوند در گروه ۴۱، ۴۲، ۴۸، ۲۴، ۲۴، ۲۴، ۵۸ R، و ۶۵ قرار میگیرند.

 

مرحله ۲: مراجعه به دفتر راهنمای ماشین 

در دفترچه راهنمای ماشین خود دنبال گروه باطری ماشین خود باشید که اصولا در پایین بخش مشخصات در دفترچه راهنما نوشته میشود. اطلاع از سایز گروه باطری ماشین اهمیت زیادی دارد و برای همین دفترچه راهنمای خودرو یکی از معتبرترین منابع دسترسی به اندازه گروه باتری میباشد.

 

 

مرحله ۳: جستجوی آنلاین برای پیداکردن اندازه گروه باتری 

از یک منبع آنلاین برای مشخص کردن اندازه گروه باتری برای خودروی خود استفاده کنید.

یک منبع آنلاین مانند AutoBatteries.com پیدا کنید تا اندازه گروه را پیدا کنید.

جزییات وسیله نقلیه خود را از جمله سال تولید، مدل و اندازه موتور وارد کنید.

زمانی که اطلاعات را ارسال می کنید، اندازه گروه باطری خود را دریافت میکنید و میتوانید خیلی راحت تر باتری ماشین مورد نظر خود را خریداری نمایید.

نکته : اگر باز هم از اندازه گروه باتری خود اطمینان پیدا نکردین توصیه میکنیم که حتما با یک کارشناس در این رابطه مشورت کنید تا مطمئن شوید باطری مورد نظر دقیقا با باتری قبلی ماشین شما مطابقت دارد.

در این رابطه شما میتوانید با مشاورین ما نیز ارتباط برقرار کنید و از آنها بهترین پیشنهاد را دریافت کنید.

 

 

بخش ۲ _ تعیین CCA  باتری ماشین خود

CCA باطری ماشین در واقع مقدار آمپری میباشد که باتری در دمای ۱۷٫۸- درجه سانتی گراد تولید میکند؛ در صورتی که میزان ولتاژ باتری از ۷٫۲ ولت کمتر نشود. هرچه میزان این عدد بیشتر باشد، توانایی باتری برای کار کردن در شرایط سرد بیشتر خواهد بود. پس بالابودن CCA (Cold Cracking Amps) یا تست ماشین در شرایط سرد، یکی از مزیت های باتری ماشین میباشد.

CCA  را ممکن است با عنوان آمپر گردان میل لنگ، در شرایط سرد هم شنیده باشید. که به دو عامل زیر بستگی دارد:

  • ظرفیت اسمی باتری
  • مقاومت درونی باتری

هر باتری ماشین باید بتواند حداقل جریانی معادل سه برابر ظرفیت اسمی خود، در دمای ۱۷٫۵ – درجه سانتیگراد تولید کند. به عنوان مثال یک باتری  با ظرفیت ۶۰ آمپر بر ساعت، باید حداقل شدت جریان استارت سرد A180 را تامین کند.

ماشین شما برای استارت خوردن به میزان مشخصی آمپر نیاز دارد. بخصوص در هوای سرد، اگر باطری شما نتواند نیاز ماشین شما را برطرف کند و CCA پایینی داشته باشد، شما هرگز نمیتوانید ماشین خود راروشن کنید، اینجاست که دردسر شما شروع میشود!

پس حتما با دقت موارد زیر را دنبال کنید:

 

گام ۱: به برچسب باتری خود نگاه کنید 

بر روی برچسبی که روی بدنه باطری ماشین قرار دارد و دقیقا طبق شکل زیر، CCA را پیدا کنید.

اگر باطری ماشین شما باتری فابریک نیست، باید مشخص کنید که عدد CCA درست است یا خیر.

 تعیین CCA باتری ماشین خود

ممکن است برچسب رنگ باخته یا ناخوانا باشد، در این صورت از طریق راههای زیر، CCA  را بدست آورید.

 

مرحله ۲: بررسی دفترچه راهنمای ماشین

مشخصات باطری در بعضی از دفترچه های راهنما وجود دارد، که در آن به CCA باتری ماشین اشاره شده.

 

مرحله ۳: بررسی آنلاین 

با استفاده از منابع آنلاین حداقل میزان CCA را پیدا کنید

نکته: شما میتوانید از باتری با CCA بیشتر از حداقل CCA مورد نیاز استفاده کنید. این کار هیچ تاثیر منفی برای ماشین شما ندارد، اما به شما توصیه اکید میکنیم، که باتری با CCA پایین تر از  حداقل CCA مورد نیاز ماشین را هرگز نصب نکنید.

 

مرحله ۴: استفاده از باتری با CCA بالا برای مناطق سرد 

اگر در مناطقی که آب و هوای خیلی سرد دارند زندگی میکنید یا جایی که بیشتر ماههای سال آن سرد است، حتما به دنبال باتری با CCA بالا باشید برای اینکه در چنین آب و هوایی ماشین شما به راحتی استارت میخورد.

 

 

بخش ۳: تعیین نوع باتری ماشین

اغلب باتری های ماشین مورد استفاده در دنیا، باتری اسیدی معمولی هستند، که در ایران اصطلاحا به آنها باتری اتمی نیز میگویند. باطری های اتمی، سلول هایی در داخل باتری دارند، که از صفحات سربی مثبت و منفی تشکیل شده اند. باتوجه به سابقه طولانی این باطری ها، نشان داده شده که باتری های قابل اعتمادی هستند. مخصوصا اینکه احتمال خروج اسید و موارد مخرب از آنها بسیار پایین میباشد و اغلب ماشین ها بدون مشکل با باطری اسید سرب خشک فعالیت می کنند.

در بازار باتری ماشین، نوع دیگری از باتری ها وجود دارند به نام باتری های AGM که دارای کیفیت بسیار بالاتر و همینطور هزینه خرید بالاتری نیز هستند

باتری های AGM به نسبت باتری های اتمی، تحمل بیشتری دارند و دیرتر نیاز به تعویض دارند و در واقع یکی از عوامل گرانی آنها همین طول عمر بالای باتری های AGM میباشد. باتری های گران قیمت AGM در درجه اول در عملکرد بالا، لوکس بودن و مورد استفاده قرار گرفتن در ماشین های عجیب و غریب شهرت زیادی دارند.

 

 

بخش ۴: انتخاب برند باتری و خدمات پس از فروش باتری

 

مرحله ۱: یک برند شناخته شده تولید کننده باتری را انتخاب کنید

 در حالی که دقیقا از کیفیت دو برند اطمینان ندارید شک نکنید که یک برند معروف پشتیبانی بهتری از مشتری خود خواهد داشت و این در صورتی است که باتری خریداری شده، ضمانت نامه های معتبر را داشته باشد.

نکته: نام های تجاری باتری که در ایران شناخته شده و متداول هستند مانند SUZUKI،DELKOR ، صبا باتری با نام ثبت شده توسعه منابع انرژی توان،سپاهان باتری  و همینطور اوربیتال وان و واریان که به ترتیب توسط شرکت سپاهان باتری و صبا باطری تولید میشوند هستند.

 

گام ۲: باتری با کیفیت را انتخاب کنید 

اگر قصد دارید وسیله نقلیه خود را به مدت ۵ تا ۱۰ سال نگه دارید، باتری که درجه کیفیت بالاتری دارد را انتخاب کنید. چون این نوع باتری ها برای استفاده طولانی مدت تر طراحی شده اند و در طولانی مدت برای شما صرفه اقتصادی زیادی دارند.

 

مرحله ۳: به ضمانت باتری ماشین توجه کنید 

 حتی اگر یک تولید کننده باتری دو مدل مختلف باتری را تولید کنند، ممکن است شرایط ضمانت پس از فروش این دو مدل با هم متفاوت باشد. سعی کنید باتریی که گارانتی بیشتری دارد را خریداری کنید، که در صورت بروز مشکل، متحمل ضرر نشوید.

اگر انتخاب یک باطری جایگزین برای شما کار سختی است، میتوانید از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید. یا از مکانیک های تایید شده ما بخواهید باتری ماشین شما را تعویض کند یا بهترین پیشنهاد را به شما برای تعویض باطری ماشین خود بدهد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 179
  • بازدید کلی : 687