loading...
rayamarket.ir
رایا مارکت بازدید : 16 دوشنبه 17 خرداد 1400 نظرات (0)

لاستیک از کجا می آید؟

تاریخچه لاستیک کاملا جذاب است. داستان چگونگی کشف لاستیک بسته به افرادی که داستان را بازگو می‌کنند متفاوت است. یک داستان از زنی هندی مایاس می‌گوید که در جنگل بارانی قدم می‌زد و مواد خوراکی را جمع می‌کرد که به درخت گریان برخورد کرد. او نمونه‌ای از اشک‌ها را برای رئیس قبیله برد که ماده لاتکس را بی‌نظیر دانست.

شاید شما شنیده باشید که کریستوفر کلمب مسئول کشف لاستیک پس از بازدید از هائیتی در سال ۱۴۹۰ و تماشای بازی بومیان با یک توپ پرش است. یا حتی بهتر، اینکه چگونه یک ستاره شناس فرانسوی در سال ۱۷۳۶ توسط دولت خود به پرو اعزام شد و با نمونه‌هایی از قوام مایع سفید عسل بازگشت.

چرخ در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد اختراع شد و به یکی از بزرگترین نوآوری های انسان تبدیل شد. چرخ در ابتدای شکل خود ، یک تکه چوب منحنی بود. سرانجام چرم اضافه شد تا سواری نرمتر شود. با گذشت زمان ، لاستیک جایگزین چرم شد. مفهوم لاستیک به عنوان “پانسمان چرخ است.”
لاستیک اصلی از نوع لاستیک جامد ، بدون هوا بوده و توسط خودروهای سرعت پایین مورد استفاده قرار می گرفت.

 

در سال ۱۸۸۶، کارل بنز، طراح موتور اتومبیل بنزینی یک سیلندر سه چرخ را اختراع کرد. در سال ۱۸۸۸، جان بوید دونلوپ، جراح دامپزشکی بلژیک، یک تایر دوچرخه بادی (پر از هوا) اختراع کرد. بنز لاستیک های پنوماتیک را روی چرخ های بلند اتومبیل خود امتحان کرد تا شوک را جذب کند و حرکت را نرمتر کند. آندره و ادوارد میشلن، اپراتورهای یک کارخانه لاستیک سازی فرانسه ، در سال ۱۸۹۱ نسخه قابل جابجایی را توسعه دادند. میشلین‌ها هنگام رانندگی روی اتومبیل هایشان در مسابقه اتومبیلرانی پاریس به بوردو در سال ۱۸۹۵ ، تقاضای زیادی برای تایر آنها ایجاد کردند. این نوآوری حمل و نقل را برای همیشه تغییر داد، مجهز به لاستیک های فلزی پوشیده شده از لاستیک پر از هوا. این آغاز لاستیک پنوماتیک بود که برای اولین بار توسط مردم در یک مسابقه اتومبیلرانی پاریس – بوردو – پاریس مشاهده شد.تایرهای لاستیکی در اصل صاف بودند، زیرا تقاضای ذاتی برای الگوی آج (به غیر از اهداف تزئینی یا بازاریابی) وجود نداشت.

شرکت لاستیک گودیر در سال ۱۸۹۸ توسط Frank Seiberling تاسیس شد. این شرکت صنعت را در بسیاری از نوآوری های مربوط به تایر مانند تایر خودکار بدون لوله در سال ۱۹۰۳ و اولین تایر هواپیما در سال ۱۹۰۹ هدایت خواهد کرد

 

 

لاستیک آتشفشانی با حرارت دادن لاستیک ساخته می شود تا فرم خام رزینی آن را به ماده تقریباً سفت و سخت و در عین حال انعطاف‌پذیر و برای تشکیل لاستیک مورد نیاز است. از لاستیک ولکانیزه برای ساخت تایرهای لاستیکی جامد استفاده می شد که در برابر آسیب مقاوم بودند و هیچ لوله ای برای سوراخ شدن نداشتند.

با بهبود جاده ها و افزایش سرعت، و با استفاده از اتومبیل ها برخلاف دوچرخه در تمام سال در انواع آب و هوا نیاز به چسبندگی بهتری ایجاد شد. در سال ۱۹۰۴ ، Continental Tire آلمان اولین کسی بود که الگوی آج را روی لاستیک معرفی کرد.

تاریخچه لاستیک -معرفی لاستیک آجدار

لاستیک آج در سال ۱۹۰۵ معرفی شد. این آج برای محافظت لاشه لاستیک از تماس مستقیم با جاده طراحی شده است. همچنین ضریب اصطکاک لاستیک را بهبود بخشید. بسیاری از طرحهای جدید تایر در این زمان شکل گرفت ، از جمله اولین لاستیک آج در سال ۱۹۰۵ ، دارای یک بلوک آج ضخیم برای محافظت از لاشه. بیشتر تایرهای اتومبیل آن دوران از یک لوله داخلی محافظت شده با یک پوشش لاستیک خارجی که شامل پارچه لاستیکی است به عنوان تقویت کننده استفاده می کردند. این خطوط با زاویه های عمود نسبت به جهت لبه چرخ اجرا می شوند. و این تا سال ۱۹۴۶ ادامه دارد، زمانی که میشلن یک لاستیک شعاعی تقویت شده توسط کمربندهای فولادی با زاویه ۹۰ درجه لبه چرخ معرفی کرد.

 

 

دهه ۱۹۲۰ شاهد توسعه مواد تایر بودیم. شرکت DuPont در سال ۱۹۳۱ لاستیک مصنوعی را صنعتی کرد و اجازه افزایش تولید لاستیک را داد که قبلاً به لاستیک طبیعی وابسته بود. لاستیک مصنوعی نقطه عطفی در تولید تایر است. لاستیک بالونی ، یک تایر کم فشار که سطح تماس بیشتری با سطح جاده داشت ، در سال ۱۹۲۳ معرفی شد.

لاستیک‌های بدون لوله در سال ۱۹۴۷ ساخته شده اند تا تلاش کنند هزینه‌های بالای قیمت نفت را کاهش دهند. لاستیک‌های بدون لوله به کاهش وزن خودرو کمک می‌کنند و باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های سوخت می‌شوند. اولین لاستیک‌های زمستانی یا لاستیک برفی در سال ۱۹۳۴ در فنلاند معرفی شد.

تایرهای لوله‌ای بیش از نیمی از قرن بیستم وجود داشتند. تلاش های اولیه برای بهبود آب بندی لاستیک / چرخ و از بین بردن لوله ها بی‌نتیجه بود. شرکت تایرهای B.F. Goodrich Tire در سال ۱۹۴۶ درخواست حق ثبت اختراع “لاستیک پنوماتیک بدون لوله داخلی” را صادر کرد که تا سال ۱۹۵۲ به آن اعطا نشده بود.

تاریخچه لاستیک -محبوبیت لاستیک های رادیال

لاستیک رادیال در دهه ۱۹۵۰ اختراع شد. نوعی لاستیک است که سیمها و لاشه ها به طور عمودی در جهت رانندگی مرتب شده اند. لاستیک های شعاعی در مقایسه با لاستیک‌های دیگر از مصرف سوخت بهتری برخوردار بودند. آنها تماس یکنواخت آج را با سطح جاده فراهم کردند. این حتی در سرعت های بالا نیز از پایداری خوبی در رانندگی برخوردار است. لاستیک های شیاردار برای کمک به کشش در شرایط لغزنده از سال ۱۹۵۸ توسط شرکت Goodyear Tire به وجود آمد.

لاستیک رادیال خیلی زود به استاندارد جهانی تبدیل شد. یعنی همه جا به جز آمریکا. از مزایای تایر شعاعی می توان به کاهش مقاومت در برابر غلتک برای مسافت پیموده شده بنزین بهتر و عمر بیشتر آج اشاره کرد. اما شرکت های موتوری آمریکایی در برابر استفاده از تایر شعاعی به عنوان تجهیزات اصلی مقاومت کردند زیرا این بدان معناست که آنها ، (خودروسازان آمریکایی) مجبور می‌شوند سیستم تعلیق وسایل نقلیه خود را کاملاً دوباره طراحی کنند. تا سال ۱۹۷۰ بود که شرکت فورد موتور اولین خودروی آمریکایی خود را تولید کرد و لاستیک‌های شعاعی ساخته شده میشلن را روی لینکلن کانتیننتال مارک III خود مجهز کرد.

 

 

Goodyear هدفش مصالحه بود. در سال ۱۹۶۷ ، آنها یک تایر تسمه ای بایاس را به بازار عرضه کردند ، این یک لاستیک دو طرفه با یک کمربند فایبرگلاس اضافی بود. طول عمر آج آن از تردستی بیشتر بوده و می توان از آن در سیستم تعلیق نرم خودروهای آمریکایی استفاده کرد. اما لاستیک رادیال اینطور نبود. Dunlop ، طی دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ ، اولین ترکیب کوچک / تایر “در برابر خرابی ایمن” در مقیاس بزرگ و تجاری را تولید کرد و درنهایت آن را در برخی از مدل های اتومبیل بریتانیایی استاندارد کرد.
هنگامی که اولین بحران گاز در سال ۱۹۷۳ رخ داد ، آمریکایی ها شروع به خرید کالاهای کم مصرف و مجهز به شعاع کردند و از اتومبیل‌های خود مسافت پیموده شده بیشتری را طلب کردند. لاستیک رادیال سرانجام تا اوایل دهه ۱۹۸۰ به همه اتومبیل های ساخت آمریکا راه پیدا کرد.

لاستیک راننده فلت در سال ۱۹۷۹ ساخته شد و به وسایل نقلیه اجازه می داد تا با سرعت و سرعت ۵۰ مایل در ساعت با تایر سوراخ شده رانندگی خود را ادامه دهند. بعداً انواع مختلفی از لاستیک ها طراحی شد ، از جمله تایرهای سازگار با محیط زیست و همچنین تایر Ultra High Performance. قطر لاستیک های UHP بیشتر از ۱۶ اینچ است و امکان پیچیدن در پیچ ها ، ترمزگیری و رانندگی را فراهم می کند. در حال حاضر ، شرکت های تولید لاستیک در حال کار بر روی یک تایر غیر پنوماتیک هستند که از یک ماده uni ایجاد شده است که می تواند مورد استفاده مجدد یا بازیافت قرار گیرد.

 

فن آوری تایر رادیال مدرن

این روزها ، فن آوری تایر شعاعی از طریق تحقیق و طراحی ، بهبود الگوهای آج و کشف ترکیبات، ترکیبی جدید همچنان در حال پیشرفت است. لاستیک‌ها باید حداکثر ۳۰۰ برابر وزن خود را تحمل کنند و در دماهای هر دو انتهای طیف عمل کنند. بنابراین ، یافتن ترکیب مناسب برای کنترل هر بعد از رانندگی یک علم مداوم است.

مواد شیمیایی مورد استفاده امروزه شامل الاستومرهای طبیعی و مصنوعی ، کربن سیاه و سیلیس برای تقویت ، رزین و روغن برای پلاستیک شدن ، به علاوه تقویت کننده های فلزی و منسوجاتی مانند سیم ، نایلون و پلی استر است. هر شرکتی دائماً برای جلو بردن و خلق بهترین محصولات ممکن رقابت می‌کند.

در سالهای آینده، گودیر چشم انداز انقلابی جدیدی از اینکه لاستیک آینده چگونه می تواند ارائه دهد. Eagle 360 ​​، یک تایر مفهومی برای وسایل نقلیه خودمختار ، کره‌ای است که با استفاده از نیروی مغناطیسی به ماشین خود متصل می شود. سنسورها هم شرایط جاده را کنترل می کنند و هم فرسایش را بر روی آج قرار می دهند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 52
  • بازدید سال : 182
  • بازدید کلی : 690